Fara scop…spre beneficii! (partea I)

Spun fara scop, pentru ca atunci cand ne asezam sa meditam nu avem un scop (de exemplu sa ne calmam, sa ne relaxam). Sa ai un scop va crea mai multa tensiune in corp si in mental. Dar faptul ca nu ai un scop nu inseamna ca nu se intampla nimic. In acest articol va expun pe scurt acele beneficii care curg din practica “fara scop”.

Maniera in care suntem atenti la ceea ce ne ocupa atentia, ne modeleaza creierul. Plasticitatea creierului e deja demonstrata stiintific; creierul are capacitatea de a da nastere la noi neuroni si sa formeze noi sinapse. Creierul e o masina de invatat! Puteti citi despre cercetarile lui dr Richard Davidson aici. El spune ca emotiile, in particular bucuria, ar trebui considerata la fel ca si abilitatile motrice, poate fi dezvoltata gratie unui antrenament. Toata viata, creierul isi modifica conexiunile, se remodeleaza in functie de mediu, de experiente si de un antrenament adecvat. Meditatia face parte din acest antrenament. Experienta transformatoare, practica meditatiei ne schimba favorabil corpul, spiritul, viata:

  • intareste sistemul imunitar. Intr-un studiu atestat de dr Richard Davidson si Jon-Kabat Zinn (fondatorul Clinicii de reducere a stresului ci Centrului pentru Mindfulness, atasate Universitatii Massachusetts), dupa 8 saptamani de antrenament s-a dovedit ca cei ce au meditat au creat mai multi anticorpi decat cei ce au luat un vaccin. 
  • creste capacitatea de a ramane focalizati, atenti, chiar in prezenta mai multor stimuli si rapiditatea cu care tratam informatiile
  • dezvolta rezilienta si capacitatea creierului de a trata emotiile in situatie de stres; intareste principalele structuri cerebrale implicate in luarea deciziilor, memorie si suplete emotionala
  • efect pozitiv si protector impotriva degradarii memoriei, deficitului cognitiv asociat imbatranirii
  • creste materia gri in insula (parte bine ascunsa in creier care creaza contextul emotional adecvat experientei senzoriale) si cortexul cerebral; scade talia amigdalei (centrul semnalului de alarma pe care il primeste creierul de fiecare data cand ne e frica, cand simtim anxietate, cand luptam, fugim sau ne blocam)
  • reduce durerile cronice
  • amelioreaza starea de bine 
  • creste capacitatea de empatie si compasiune pentru sine si pentru ceilalti
  • reduce anxietatea si tulburarile obsesional compulsive
  • previne revenirea depresiei, recaderea in depresie diminuand ganditul excesiv, devalorizator, cel ce ne seaca de putere
  • previne recaderea in toxicomanie
  • amelioreaza calitatea de viata chiar in prezenta durerilor cronice legate de stres

Un numar tot mai mare de persoane se orienteaza spre meditatie si experimenteaza beneficiile  succint descrise mai sus. Nu ajunge sa le admirati, citindu-le! Trebuie sa practicati, sa traiti experienta! 

2 Comments

Leave Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *