1. M.T. – discuție la telefon în 2 iunie – «foarte plăcut, dar dezamăgită că nu exista fundal muzical»

Răspunsul meu: o variantă cu fond muzical vă fi disponibilă curând. Rămâne întrebarea: ceea ce eu consider fond muzical adecvat relaxării iți vă corespunde?

Relaxarea răspunde unei nevoi. O nevoie este universală, neatasată de o persoană, un loc, un cadru, o acțiune a alcuiva. O nevoie reală este expresia unei aspirații profunde. Prima dată se face auzită în liniște.
Atașamentul la preferințe (în acest caz, fundal muzical) ne îndepărtează de experiența pură. Pur înseamnă fară puncte de vedere, fară idei preconcepute; doar experimentez …
Ce nu i-am spus M. (care face mai multe lucruri deodată): din proprie experiență am înțeles că cea mai mare provocare este să ne descoperim puterea de a rămâne focalizați. Alain de Botton susține că ar fi chiar provocarea timpurilor pe care le trăim. Suntem incapabili să ne fixăm atenția și să rămânem stabili, focalizați asupra unui singur lucru.
Cei mai mulți ne regăsim în “atenția parțială continua“. Acesta e motivată de frica de a nu pierde ceva. Telefonăm, în timp ce conducem mașina. Vorbim când suntem la masă, vorbim cu cineva și răspundem la un mesaj în același timp, ne oprim cu cineva și continuăm să ne gândim la ale noastre. Aceasta atitudine se naște dintr-un sentiment artificial de a fi mereu în criză. Astfel, se instalează și crește impresia că suntem stresați, depășiți, supuși la o multitudine de stimuli, nesatisfăcuți. Ne alterează capacitatea de a gândi creativ, de a lua decizii.

Echilibrul nu e o destinație care va fi cucerită pe vecie. Pentru că exteriorul se schimbă în permanență, să-mi mențin echilibrul devine un act conștient, moment după moment.
Pasărea care stă pe creangă nu se teme că se va frânge creanga pentru că se bazează pe propriile aripi (metaforic, în acest context, pe autonomie = promisiunea relaxării!).

Cu siguranță că cel mai bun moment să fi plantat un copac era acum 10, 20, 30…de ani. Dacă nu s-a întâmplat așa, poți să îl plantezi acum. Odată cu asta vei gusta cum punctele de referință se mută din exterior în interior.

2. L.L. – e-mail în 2 iunie – Mulțumesc pentru mesaj, a fost un fel de duș rece! Desi am nevoie de relaxare, conjuctura momentului mă domină. Sunt în curs de a-mi schimba locuința, pe moment totul pare un mic haos dar ȘTIU că e benefică schimbarea. Când totul se vă așeza un pic, voi parcurge în tihnă etapele cursului. Mulțumesc mult pentru toate informațiile primite și intenționez să beneficiez de valoarea lor»

Răspunsul meu : până atunci, dacă ai nevoie de relaxare (ceea ce nu mă îndoiesc, toți avem nevoie!), e foarte simplu:
– te retragi 10 minute
– te întinzi
– asculți, urmezi instrucțiunile
Dacă astăzi nu poți să iți oferi acesta pauză, e o iluzie să crezi că într-o zi o să fie altfel. Practica e foarte rezonabilă (10 minute!) dar regularitatea ei vă face diferența în viața ta. Întrebarea e ce riști acordandu-ți permisiunea de a face o schimbare radicală ACUM, când i-ai înțeles beneficiile? Recitește asta, 9 zile, recitește în fiecare zi https://madezvat.ro/resurse-gratuite/relaxarea/ . Și mai dă-mi un semn după aceea.
Relaxarea nu este un curs! Este un parcurs! Eu pun cursul, tu pui practica.

3. G.D – în acompaniament personal – «practic zilnic. Le-am învățat pe de rost. Mulțumesc. Am alt raport în primul rând cu limitele mele».

4. I.I. – e-mail 3 iunie – «am practicat așa cum se cere. Nu pot să spun că m-a ajutat foarte mult, căci în aprilie a murit tatăl meu și a fost un șoc emoțional pentru mine. Dar nici nu pot să spun că nu m-a ajutat acest program de relaxare, căci, am trecut peste decesul tatălui și mă simt din ce în ce mai bine. Ca și îmbunătățiri, îmi plac meditațiile care conțin pe fundal și sunete vindecătoare și relaxante, cu volumul normal. Nu îmi plac nici meditațiile unde se aude muzica mai tare decât vorbitul».

Răspunsul meu: când vă disponibilă varianta cu fond muzical, vei fi anunțată, o vei găsi în spațiul tău personal pe platformă. Până atunci, eu nu pot decât să te încurajez să continui cele 10 minute pe zi, să culegi roadele acestei practici.

Cred că e important să-ți spun că relaxarea are scopul ei terapeutic și curativ: o calitate de viață îmbunătățită, reducerea tonusului muscular rezidual, evitarea epuizării, s.a.m.d, cum sunt descrise aici https://madezvat.ro/resurse-gratuite/relaxarea/
Să continui să o practici și să faci meditațiile care iți plac, sunt lucruri foarte diferite care se pot completa!

5. B.Z. – e-mail 4 iunie – «Chiar mă gândeam atunci să îi scriu Lilianei dacă se gândește să le înregistreze și cu vocea ei (cu care sunt obișnuit din materialele gratuite de pe site). Pentru că, să nu fie cu supărare, nu rezonez deloc cu înregistrarea (ceva din ritm/tonalitate nu mi se potrivește/sau îmi apasă niste butoane 🙂 ). Nu am nevoie de rambursare, daca te gândeai la asta, dar i-aș fi scris să întrebe discret eventual și pe alții dacă mi se întâmplă doar mie sau poate e ceva cu modul tău de povestire. Dar am zis că ar fi un pic cam supărător și nu am mai scris. Însă acum că m-ai întrebat direct, iți zic, cu riscul să pară deplasat. Că poate e doar o scuză a subconștientului meu să nu practic 🙂 Ca și lipsa de timp etc.»

Răspunsul meu : mulțumesc mult pentru răspuns. Te încurajez să comunici dificultățile tale, fară ezitare. Nu e important dacă se întâmplă și altora, sau nu (din răspunsurile de până acum vocea și tonalitatea nu au pus probleme). E important că ți se întâmplă tie. Iar eu, în scop de ameliorare a acestui produs în care cred cu toată ființa mea, să fac tot ce pot.
Îmi pare rău că beneficiile practicii, prezentate aici https://madezvat.ro/resurse-gratuite/relaxarea/ nu au reușit să te facă să treci peste orice barieră.
Despre lipsa de timp, cred că 10 minute reprezintă un timp foarte rezonabil când în joc e vitalitatea noastră. Cred că dacă tu ai un răspuns suficient de puternic la de ce să pratici, toate imperfecțiunile se estompează.
Vei fi informat când vei putea asculta noua versiune, până atunci, poate ești de acord să mai încerci?

6. I.C. – e-mail 4 iunie – « Mulțumesc mult pentru mail și atenția pe care o acorzi unui cursant….neglijent.
Am reluat cursul, am salvat în telefon fiecare din pașii propuși de voi și am început practica.
Am început cu…exercițiul EFT de învingerea a rezistenței. Am ascultat instrucțiunile și explicațiile tale. Sunt în ziua 2 de practică a RELAXĂRII segmentare. Aseară am adormit…cu tine, la relaxarea de seară. Explicațiile tale m-au convins să practic.
Simt că reușesc dacă sunt consecventă.
Mulțumesc mult, voi reveni după 15 zile…15.06 !

Răspunsul meu: Mulțumesc mult pentru răspuns, mă umple de bucurie. Practică când poți, important e să nu ajungi la senzația de epuizare. Dimineața de exmplu, dacă nu ai dormit bine, sau suficient. După masa de prânz, sau/și în jur de ora 17, sau/și la culcare, cum ai nevoie și poți. Cert este că dacă ai răspunsul tău, puternic, la de ce să practici, nimic nu-ți mai stă în cale. Abia aștept să te citesc peste doua săptămâni!

e-mail 15 iunie: “au trecut 15 zile, rezultatele sunt bune din punct de vedere a tehnicii de relaxare, o fac cu usurinta, pe un fond muzical usor in zilele … de BINE. Consecventa mea lasa de dorit, au fost zile cind  am lucrat  … ca trebuie si rezultatele au fost mai slabe. Oricum, introduc in programul meu, relaxarea globala!”

Răspunsul meu: te asigur că peste ani iți vei spune că a fost una deciziile înțelepte pe care le-ai luat! Practică cum poți, numai practică! Nu te evalua, nu compara ședința de ieri cu cea de azi. Doar practică! Alte argumente găsești aici: https://madezvat.ro/tu-ce-faci-la-ora-17/

Aceste informații pot sprijini “de ce-ul tău”: https://madezvat.ro/resurse-gratuite/în-centrul-tuturor-practicior-respirația/ (în Medicina Tradițională Chineză citim de 9 ori ceva ce dorim să implementăm! Respirația sustine relaxarea!)

7. M.V. – e-mai 4 iunie – «Iți mulțumesc pentru acest e-mail care mi-a dat un ghiont.
Am cumpărat cursul Relaxarea în martie, dar nu am început studiul până la atenționarea ta. Motivul: mă angajez în prea multe proiecte deodată și nu fac față totdeauna. Am parcurs tot cursul și am fost entuziasmată. De azi am început și practica primului exercițiu de relaxare. Realizarea este excelentă, ai o voce relaxantă care te fură (ieși din minte). Ca observație : pentru mine ar fi fost potrivit un fundal cu muzică relaxantă. Mulțumesc din nou și revin după cele 2 luni de practică.

PS Nu mi s-a mai întâmplat niciodată să fiu contactată de cineva de la care am achiziționat un curs. Este profund motivațional!!»

Răspunsul meu : Iți doresc să găsești acele 10 minute în fiecare zi, înainte să ajungi la epuizare. Poți să faci relaxarea chiar dimineața (daca nu ai dormit bine, sau suficient), după masa de prânz, în jur de ora 17, sau seara la culcare; cum poți, cum ai nevoie. Eu, astăzi, m-am oprit de doua ori; cum am simțit că fac ceva cu efort, m-am oprit.
Repet, dacă răspunsul tău la de ce să practici este suficient de puternic, nimic nu iți mai sta în cale.
(în Medicina Tradițională Chineza citim de 9 ori teoria, înainte de a practica! Aici poți să recitești despre relaxare https://madezvat.ro/resurse-gratuite/relaxarea/
Veste bună: pregătesc varianta cu fond muzical! Vei fi informată când poți să beneficiezi de ea. Scrie-mi și pe parcurs, sunt alaturi de tine. Mulțumesc.

8. C.B. – e-mail 5 iunie – «Este instrumentul care mi-a a fost de mare ajutor, am practicat în sesiuni de 15 zile fiecare parte, de mai multe ori pe zi .
Îmi este de mare folos și acum, recunosc când bateria e goală și mă opresc puțin, fac una dintre meditații, câteodată și la serviciu, mă întind pe 3 bănci.
În forma de acum eu găsesc că e totul foarte eficient, că timp, că voce, că tempo. Nu mă așteptam să mă simt atât de bine și să acționeze atât de eficient. Am învățat să pun frană când corpul și mintea nu mai pot duce, să întorc vorba aceea ” ce faci când nu mai poți? Mai poți puțin!”. Mă opresc și fac o meditație, câteodată adorm mai mult de jumătate de oră, alta dată mă ridic când se termină.
Ai creat un program minunat și foarte folositor, îți mulțumesc mult! »

Răspunsul meu : îmi amintesc în mare de o discuție pe care am avut-o acum vreun an cred. Ce vreau să iți spun e că simt o altă C., în tonus general. Ceea ce e fantastic! Mulțumesc mult pentru răspuns. Ai prins ideea: ai învățat ce să faci înainte de a simți epuizare (când deja e prea târziu).

Îmi permit o precizare pentru că apare frecvent (nu numai la tine) cuvântul «meditație»: acestea sunt relaxări ghidate, în scop preventiv și terapeutic. Despre meditație, așa cum o înțeleg eu astăzi și cum o practic zilnic, citește te rog pe site aici https://madezvat.ro/resurse-gratuite/meditație/ , despre abordare și grup. De ce iți spun asta? Pentru că după ce relaxarea face parte din igiena ta de viață, meditația e pasul al 2-lea. Dar nu orice meditație!

9. I.S. – în acompaniament personal, a avut acces la relaxările înregistrate înainte ca acestea să fie publice : «nu reușesc să ajung la sfasitul exercițiilor, adorm înainte. E extraordinar, aveam mari probleme cu adormitul, nimic nu mergea!»

10. G.S. – e-mail 7 iunie – «Mulțumesc pentru exercițiul/meditație de relaxare. Am exersatat cu el cam două săptămâni apoi am folosit și o tehnică de recunoșțință. Practic, în timp ce relaxam corpul intenția se focaliza pe a mulțumi pt darurile și întâmplările din ziua respectivă. Chiar am ajuns să alunec în somn ca pe tobogan. Dar făceam asta de prin 2016 spunând Tatăl nostru. Acum le am structurat altfel. Mulțumesc!»

Răspunsul meu : excelent, tot ce ne poartă în față, e binevenit.
Dacă îmi permiți, două precizări:

* relaxarea, așa cum e prezentată și ghidată are scop terapeutic și curativ. Se adresează corpului fizic, diminuează/elimină tonusul rezidual muscular, încarcă “bateria de viață”. O facem exact așa cum e prezentată, poți să consideri asta faza 1.

* faza 2 : DUPĂ relaxare (în care urmărim doar instrucțiunile) rămâi întinsă și practici recunoștința, sau vizualizarea, efectele acestora sunt enorm amplificate!

Te încurajez să practici, în două luni le vei cunoaște pe de rost, iți vei alcătui singura “formula” de care ai nevoie în orice moment. Practică dimineața la trezire daca nu ai dormit bine, sau după masa de prânz daca ai ocazia, sau în jur de ora 17 când bateria de rinichi se golește, sau seara la culcare. Efectul ei durează 3-4 ore, sunt zile în care avem nevoie să facem o dată, alteori de mai multe ori, depinde de corp și starea de spirit.

11. M.I. – e-mail 7 iunie – « mulțumesc pentru mail! Da, este în regula programul și dacă nu practic mereu, este doar inconsecvența mea. Mulțumesc pentru tot ! »

12. A.M. « Sunt onorată de atenția acordată și de ce impact are produsul tău asupra noastră. Mulțumesc! Perioada asta am dat prioritate altor proiecte. E pe listă, în funcție de cum finalizez anterioarele.Voi păstra emailul și telefonul tău, ca pe un posibil suport, căci intenționez să îl fac; relaxarea nu e chiar punctul meu forte. Ținem legătura, căci îmi doresc să-mi fie folositor ce am cumpărat de la tine și senzația mea e că îți place să faci Bine.»

13. M.L. –e-mail 8 iunie – « Mă bucur de inițiativa ta de a-mi scrie! Intenționam și eu să-ți împărtășesc experiența mea legată de pachetul de Relaxare, dar m-am luat cu viața și am tot amânat 🙂
Cele 4 stadii ale exercițiului de relaxare m-au cucerit de la început, le-am parcurs în ordinea prezentării. Entuziasmul meu a atins cele mai înalte cote la primul exercițiu și la cel de al patrulea, cu care continui zilnic (nu stiu de ce, la cel de al treilea am simțit o ușoară rezistenta și m-am bucurat să constat că mi-am revenit la cel de al patrulea). Precum am spus, din momentul în care am intrat în posesia acestui pachet am exersat zilnic (ora preferată este imediat după trezire; nu am simțit nevoia să practic relaxarea de mai multe ori pe zi.
Pentru că în perioada actuală exersez ‘ascultarea corpului meu’ (am urmat și cursul ‘Vindecare a dependenței de suferință’, am citit cărțile Lisei Bourbeau și exersez precepte legate de alimentație) acest pachet de Relaxare mi s-a părut un instrument complementar binevenit; mă gândesc cu placere la întâlnirea zilnica cu diferitele părti ale corpului meu, iar să le dau binețe, să le surâd, să le învălui cu iubirea mea mi se pare un mod minunat de a-mi începe ziua. Acest exercițiu a devenit parte din rutina mea zilnică și stiu că ai să te bucuri să afli de aceasta reușită comună.

După ce m-am delectat cu Poveștile tale de vindecare, iți mulțumesc din suflet și pentru acest minunat instrument! »

Răspunsul meu : Mulțumesc mult M.. pentru că ai luat timpul necesar să îmi împărtășești experiența ta. Da, exact asta e, “reușită comună”! Asta mă împlinește, hrănește elanul meu de a contribui la calitatea vieții celor din jur, a celor ce mă citesc sau a celor cu care merg o bucată de drum împreună. Eu pun de la mine, tu pui de la tine și ne bucuram amândouă.

14. C.A. – e-mail 8 iunie – « La început le-am făcut pe primele două (întâi pe prima, iar după câteva ședințe am introdus-o pe a doua și am ales dintre ele în funcție de cum simțeam) doar atunci când mă simțeam foarte obosită. Am făcut-o de vreo doua-trei ori și pe a treia și o singura dată pe a patra, după care m-am întors la primele doua – mereu ghidată de vocea ta, cu care rezonez foarte bine. Uneori s-a întâmplat să ațipesc câteva secunde, după care am revenit la vocea ta și am continuat. Alteori am adormit după ce am ajuns pe la piciorul stâng și m-am trezit invariabil la ultimele tale cuvinte.

După un timp (vreo două luni?) am început să practic mult mai des relaxările (primele două), adică și atunci când nu sunt (aproape) epuizată. Cam tot de atunci am început să le fac fară ghidarea ta, dar nu întotdeauna. Când sunt foarte obosită și îmi permite și timpul, după ce mă relaxez mai și dorm vreo 10-20-30 de minute, iar în caz de oboseală extremă chiar și o oră-o oră jumate. Dacă sunt foarte obosită, am uneori nevoie să stau întinsă 5-10-15 minute până mă mobilizez să încep cu relaxarea. S-ar putea să sune ciudat sau nostim, dar mi se întâmplă ca atunci când sunt epuizată după una sau mai multe nopți la rând în care m-am culcat prea târziu să nu mă simt în stare să-mi dau comenzi de relaxare imediat după ce mă întind (mă refer la relaxarea pe care o fac în cursul zilei).

După ce mi-ai spus la telefon că tu ți-ai făcut propria relaxare combinând primele trei niveluri, am experimentat și eu și rezultatul a fost fantastic!
Am intrat într-o stare cu totul specială, pe care n-o mai avusesem niciodată, de relaxare profundă însoțită de luciditate perfectă, în care mă simțeam “la pupitrul de comandă”, în sensul că doar “eram” și, de asemenea, în sensul că știam că puteam să-i dau corpului comenzi de regenerare pe care să le execute. Comenzi îi mai dădusem și înainte dar o făcusem într-o stare semi-conștiență, la granița dintre starea de trezie și cea de somn. Acum era, însă, cu totul altceva. Aș descrie starea ca stare de împuternicire, dar nu în sensul obișnuit al cuvântului. În afară de faptul că am combinat cele trei relaxări așa cum am simțit că mi se potrivește, am adăugat la al treilea nivel – pur și simplu așa mi-a venit pe moment, fară să fi auzit undeva – un mod de a “inspira” – de fapt, mai curând, aspira – energie prin fiecare por al corpului, pe care la expir am trimis-o spre punctul Dantien. După numai câteva astfel de respirații eram cu bateria bine încărcată! Respirațiile astea vin de la sine ca respirații profunde, chiar dacă asta înseamnă că zona abdomenului și a plămânilor e bine mobilizată, deci nu tocmai relaxată. După ce i-am povestit mamei, a spus că cam așa se face respirația oaselor, dar n-a intrat în detalii, deci nu știu cum e aia.

Așadar asta a fost prima experiență cu combinația de trei relaxări. La următoarea experiență m-am conectat conștient cu tot universul (sau cu toate universurile), am simțit cum sunt parte integrantă din Tot. Cred că a treia dată am început să conduc energia rezultată din aspirație către încă una-doua zone din corp pe care vreau să le refac. Am botezat-o “energie vindecătoare” și am direcționat-o unde am crezut de cuviință (în special spre oase – inspirată de remarca mamei – și spre ochi). Am simțit la un moment dat că m-am hiperventilat și asta m-a făcut să închei relaxarea, ceea ce a fost în regulă. De fiecare dată aloc doar vreo 5 respirații pentru Dantien și doar 2-3 pentru cate încă o zonă a corpului, mai mult simt că nu merge.

În total am ajuns doar de vreo șase ori în starea respectivă de maxima conștiență (sau, mă rog, o fi maximă raportat la cât am reușit până acum), în rest fie am făcut doar una din primele două relaxări, fie combinația proprie de trei, dar fără să ating starea respectivă. Ieri și azi am atins-o din nou pentru scurt timp. Scurt pentru că, desi mi-ar fi plăcut să stau mai mult acolo, aveam diverse lucruri pe care voiam să le fac, iar relaxarea era doar cu scopul de a-mi încarca rapid bateria. În acea stare cred că aș putea sta fară să continui cu respirațiile profunde, iar în acest fel aș putea rămâne mai mult. Voi experimenta.

În principiu zic că prefer relaxarea fară muzică, dar sunt deschisă și la varianta cu muzica – chiar sunt curioasă. Și, desigur, după cât ai lăudat-o, sunt curioasă și cum ar fi cu voce masculină. În principiu, însă, m-am detașat în mare măsură de relaxarea ghidată și mult mai des o fac singură.»

Răspunsul meu: excelent, practica te duce la autonomie, expresie a libertății interioare! De unde, iată cât de ușor și blând poate fi atinsă prin relaxare, fară dureri de cap. Nu ți-ai propus asta dar beneficiul enorm vine la pachet cu ceva extrem de simplu : te oprești – 10 minute practici – te trezești că-ți vezi de viață altfel.
Insist asupra unui aspect : pentru începători, să lase 10 minute să se desfășoare ca în instrucțiuni (alegând una sau toate trei variantele scurte în combinația care ne place) și apoi să facă orice altceva ce cred că le este benefic (vizualizare, concentrare spre vindecare, recunoștință, practica iubirii pline de bunavoință, meditații).

PS da, și cu voce masculină, după ce trec testul cu fond muzical!

15. D.M. – discuție la telefon, 9 iunie – «Toate bune dar e complicat să mă țin de practică. Stiu că luni, când vom sta de vorbă, mă vei ghida în a-mi găsi propriul răspuns puternic și de acolo să încep să practic».

Răspunsul meu: da, relaxarea e primul lucru de învățat și practicat când conștient alegem să instaurăm lentoarea în viață noastră. Pare misiune imposibilă în vremurile pe care le trăim.
Spun «pare» pentru că realitatea e alta. Am dezvoltat în răspunsul nr.1, către M.

16. R. A. – e-mail 9 iunie – «Am ascultat (și folosit) de mai multe ori pachetul de relaxări împreună cu …., când a fost la noi în martie și ne-am bucurat că am fost, într-un fel, împreună cu tine. Mărturisesc că eu practic de vreo 30 de ani varianta “mea” de training autogen (predată în Iași o singura dată la începutul anilor ’90 de dr. Emil Puscasu, dar care mi s-a întipărit în celule și de la care am “croșetat” după nevoile zilei…).
Pachetul tău de relaxări e minunat așa cum este. Cel mult poți cumva să încurajezi oamenii că, pornind de la ce le-ai oferit, să-și permită să creeze propriul “mix” – ca o forma de “internalizare”. Pentru cei care doresc fond muzical cu apa și pian, ce zici de asta sau ceva asemănător? Eu una prefer fară muzică. Nu aș face o varianta cu voce masculină… dar poate că alții/altele sunt de altă părere…

PS Atașez linkul spre una din înregistrările preferate – Tai Chi cu Bach  – asta fară legătură imediata cu pachetul de relaxare, doar că e foarte, foarte frumos… »

Acum intervin eu (pentru mine relaxarea este un Qi Gong bland) : R. are «state vechi de plată» în domeniu. Istructor certificat în Qi Gong, ea spune «La început timid și ezitant, apoi din ce în ce mai sistematic și constant, intrând în practica zilnică regulată, ființa se transformă ireversibil prin aceasta experiență directă și nemijlocită… »