Stresul, portretul unui ucigas

Stresul – Portretul unui ucigaș

Stres. Boala secolului.

Nu trece o zi fără ca acest cuvânt  nu ne traverseze viața. 80% din consultațiile la doctor sunt legate de stres, din păcate, trece deseori nepunctat, neobservat, nefiind pus în lumina. Unii oameni se simt stresați în continuu. Foarte mulți au probleme de somn și simt o oboseală constanta

Stres înseamnă “a comprima, a strânge, a presa“. Dr. Hans Selye este pionierul studiilor asupra stresului. El a introdus noțiunea de stres ca și “semnal de alarmă“. Simplificând rezultatele studiilor sale putem spune  stresul ia naștere în fiecare moment în care ne confruntăm cu o situație despre care credem  nu avem resurse  o gestionăm eficient. Iată ingredientele rețetei stresului:

  • Simt  nu am control asupra situației (nu sunt în siguranță).
  • Nu știu cum va evolua situația (imprevizibil).
  • Fiecare manifestare e percepută  fiind nouă (nesiguranță dată necunoscut).
  •  simt încercat îndoiesc de capacitățile mele (aspecte din mine se simt amenințate).

Stres acut și stres cronic

Stresul acut este cel mai răspândit. De scurtă durata, trece prin faza de alarmă și faza de rezistență. Este un stres benefic, ne ajută  ne mobilizămÎn situația în care faza de rezistență durează mult timpintrăm în faza de epuizareÎn acesta faza mecanismul de reacție funcționează la 100% antrenând dezordini metabolice, fiziologice, psihologice. 

Când stresul devine modul nostru de viață, stresul acut devine stres cronicÎntregul sistem suferă

Semnale comportamentale:

  • Iritabilitate
  • Impulsivitate
  • Agitație
  • Plâns
  • Izolare
  • Neglijență
  • Suspin
  • Tabagism important
  • Medicamente în plus
  • Bulimie
  • Anorexie
  • Apatie
  • Nemulțumire
  • Consum de alcool
  • Cinism
  • Rosul unghiilor
  • Semnale fizice:
  • Respirație rapidă
  • Obosealălipsa de energie
  • Crampe
  • Dureri de cap
  • Hipertensiune
  • Dureri de spate
  • Dureri de burtă
  • Constipație
  • Transpirație
  • Ritm cardiac accelerat
  • Tulburări sexuale
  • Gură uscată
  • Tremurat
  • Bufeuri de căldură
  • Stare de greață
  • Semnale emoționale și psihologice:
  • Angoasă
  • Sentiment de solitudine
  • Tulburari de somn (dificultate de a adormi, somnul nu este reparator, treziri repetate, etc.)
  • Depreciere personală
  • Sentiment de neputință
  • Alterarea percepției realității
  • Oboseală psihică
  • Nesiguranță
  • Rușine și vinovăție
  • Emotivitate importantă
  • Ruminații
  • Pierderea interesului
  • Frustrare
  • Insatisfacție
  • Tulburări de concentrare 
  • Obsesii

Te las cu 46 de semnale de alarmă care îți permit ți faci singur auditul stării de fapt.

Închei subliniind  dacă ți-e greu  admiți  ești stresat,  știi  stresul nu este un semn de slăbiciuneEl este un mesagerPână să ii decodăm mesajul (mesajele!), o continuăm mâine cu câțiva indicatori pe care îi vei măsura  după frecvența de apariție în cazul tău

Foarte important pentru mine: dacă ceea ce ai citit ți-a fost de folos, te rog  lași un comentariu și  partajezi cu alte persoane din anturajul tăuMulțumesc!

Titlul acestui articol este numele unui documentar realizat de John Hemingway de la National Geographic Television difuzat pe France 5 în iunie 2009. 

Adăugare comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *