Daca ai gândit, simțit, că e cazul să ai grijă de tine, pune-ți întrebarea: ce înseamnă pentru mine acest lucru?

Verifică că nu confunzi “a avea grijă” cu “a căuta o ușurare de moment“.

Ai claritate, reușești să te conectezi cu nevoile tale, sa acționezi din energia aspiratiilor tale? 

Care iți este intenția? Reușești să rămâi focalizat? În timp ce avansezi, verifici dacă ceea ce faci, ce gândești, ce simți, ce vorbești, sunt aliniate cu intenția ta?

Cum iei deciziile? Cum te simți când iei decizii, le regreți deseori sau odată luată decizia avansezi cu ușurință pentru că ai asumat inclusiv posibilele consecințe nefavorabile?

Cate dimensiuni are viața ta? (exemplu: familie, muncă, sănătate, social, proiecte, iubire, bani, dezvoltare personală, pasiuni, talente, contribuție, spiritualitate, expresie de sine, etc.) Definește-le pe ale tale, verifică procentul de satisfacție pentru fiecare. Fii onest, găsește curajul să nu te amăgești în vreun fel. 

Dacă vrei să te debarasezi de rolul de pompier din propria viață, să ai grijă de tine cu adevărat capătă tot sensul.

Să ai grijă de tine înseamnă curaj, ascultare de sine, sinceritate, profunzime, .

  • Să-ți asculți corpul e cel mai ușor și este esențial.
  • Să-ți asculți gândurile e cel mai urgent.
  • Să-ți asculți emoțiile e cel mai important.
  • Să iți trăiești spiritualitatea e foarte intim și poate cel mai prețios.

Să te simți aliniat, cu picioarele pe pământ, cu capul în cer, locuind în inima ta inseamnă să regăsești încrederea în viață și să te simți susținut necondiționat.

Mă dezvăț merge mână în mână cu învăț. Te dezveți în timp ce înveți, înveți în timp ce te dezveți. 

De la ignoranță la măiestrie. Unde te situezi?

 

Incompetent – Inconștient

Ignoranță, inocență? În acesta etapă, nu știm că nu știm… Persoanele aflate în această situație au nevoie de experiențe dificile pentru a se decide să învețe. Fară să fie supuși la o experiență extrem de dureroasă, nu găsesc nici un motiv să învețe pentru că nu văd ce beneficiu ar avea din asta. Faptul că nu-și pun întrebări despre ei însuși arată că nu există motivația interioară pentru învățare și schimbare.

Să lucrăm împreună în acesta fază înseamnă să creez eu un cadru și un limbaj care iți va permite să identifici, să scoți la lumină capacitățile latente necesare achiziției unei competențe comportamentale de care încet-încet devii conștient că iți lipsește.

Incompetent – Conștient

În această etapă descoperim că nu știm și acceptăm să facem ceva pentru a reduce decalajul între ce știm și ce nu știm. Reușim să vorbim despre incompetența care am identificat-o, vrem să învățăm și căutăm pe cineva care ne-ar putea ajuta. Mecanismele de autoapărare pot să apară odată cu primele dificultăți. De exemplu, cei ce aleg să se dezvețe încet au cu certitudine elanul să învețe lucruri noi și modalități de a face altfel, dar și să păstreze din ceea ce făceau înainte… Le este frică să fie spontani, frică să nu piardă ceva.

Alții încep să-și pună o mulțime de întrebări, lucrurile stagnează, noțiunea de eșec devine tulbure, experiențele neplăcute sunt generalizate, pentru ei “eșec = suferință”. Trecutul conduce prezentul și viitorul.

Să devii conștient de limitele tale e nu e deloc confortabil. Să-ți realizezi ineficacitatea vechilor moduri de funcționare și efortul necesar schimbării poate să te descurajeze, te poate face să crezi că nu vei reuși niciodată. Vrei să înveți fară să asumi erori, vrei să te dezveți prin magie dacă se poate. Cheful să lași baltă învățatul e frecvent în acesta etapă. Apar toate obiecțiile posibile. Rolul meu este să le recunosc și să te ajut să te servesti de partea de adevăr prezentă în obiecțiile tale, să le recadrăm dintr-un punct de vedere viitor.

O altă categorie sunt cei care continua să învețe în ciuda dificultăților deoarece atenția lor este focalizată pe valoarea a ceea ce învață. Așteptarea pozitivă le menține energia și entuziasmul.

Dificultatea Incompetent – Conștient este incapacitatea de a trece la o practica constantă în timp ce învață și după aceea. Unii rămân studenți pe viață…considerând că n-au înțeles încă bine și mai trebuie să studieze. Se transformă încet în consumatori motivați de cărți, stagii, formări, unele chiar înlănțuite, fară a aprofunda nimic.
Practică, timp de integrare … ?
În această etapă încredererea pe care o avem în persoana care ne acompaniază este crucială.

Competent – Conștient

În această etapă știm că știm. Ni se deschid noi posibilități. Am învățat, am practicat. Orice trăiesc se transformă în ocazie de a practica! Unii se transformă în militanți orbiți de descoperirile lor. Unii se blochează definitiv la acest nivel. Mândria și orgoliul sunt două mari frâne în evoluție. Se identifică complet cu ceea ce au învățat și experimentat pentru că emoțional impactul a fost enorm. Problema e că tot ce au dobândit îi orbește, îi face să respingă alte căi, la fel de valabile pentru alții. O țin pe-a lor, resping chiar cu violență alte posibilități. Devin rigizi și nu înțelepți.

Dacă scopul inițial a fost dobândirea unei deschideri de orizont, maturitate emoțională, spirituala, în etapa Conștient – Competent e obligatoriu să ne facem examenul de conștiință. Pentru că ceea ce am învățat să nu fie asociat unui sentiment de putere pe care îl folosim greșit. Să rămână orientat spre interior e cheia. 

Unde ești, ai construit treptat, prin învățat și practicat. Fară practică ești un depozit de cunoștinte acumulate în cap. Unde ești iti arată dacă ceea ce știi permite transformarea erorilor în ocazii de creștere. Cel ce greșește riscă pentru a progresa.

Rolul meu este să te conduc spre o nouă competență bazandu-mă pe experiențele tale de referință. Ele vor furniza carburantul transformării tale.

Competent – Inconștient

Această etapă, a patra din procesul de învățare, ne spune că suntem capabili să exersăm ceva ce am învățat, o facem fară efort, a devenit o obișnuință, un nou program, un automatism. Cadrul prin care privim pe ferestra pare că s-a lărgit singur… Ce faci pentru tine și iți face bine seamănă cu ușurința cu care conduci mașina și asculți radioul în același timp.

Ce ai învățat e dobândit când devine ușor de înfăptuit. Aceleași etape le-ai traversat când ai învățat să mergi, să vorbești, să mănânci, să citești, etc.

Dificultatea acestei etape este lipsa încrederii în sine. Așa se face că uneori uităm că suntem capabili de ceva deși în alt context am dovedit acea capabilitate. Tot ce facem într-o zi spontan, automat, face apel la competențe inconștiente. Piedica vine din faptul că obișnuita poate produce amnezie! Dacă încă depui efort să produci un rezultat, ești în proces de învățare.

Fiecare posedă un mecanism unic de excelență. Să îl ignori contribuie la fragilizarea încrederii în sine. Joël Guillon, specialist al mecanismelor de excelență spunea că problema vine din faptul că ne-am construit excelența dintr-o sumă de automatisme devenite invizibile în ochii noștri. Pentru noi e simplu, deci avem tendința să banalizăm, să devalorizăm. Uitând cât am muncit să ajungem la bunele obiceiuri, uitând că suntem unici în lume și avem valoare că ființă umană.

Evită să transmiți ceva celorlalți dacă te surprinzi că nu ai făcut experiența sau și-a pierdut valoarea în viața ta!

În acesta etapă eu te ajut să reduci nevoile de efort conștient pentru a te servi cu adevărat de ceea ce știi deja.

Măiestrie

Competent – Conștient – Inconștient

Este etapa în care te simți bine, cupa iți este plină, ai elanul să împărtășești cu ceilalți și să transmiți propriul mesaj. Ești ceea ce vorbești, ce gândesti, ce faci și simți. Ai terminat cu o învățătură când poți să o retransmiți. Toți suntem chemați să oferim lumii talentele și cunoastrerea acumulată. 

Ce model de excelență te inspiră? Cum alegi să-i inspiri pe ceilalți? Pe cei din casa ta, pe cei din bloc, de pe stradă, de la serviciu, din țara ta, din lumea întreagă … Verbal, non verbal, transmitem în continuu.

„Viața nu devine mai ușoară sau mai iertătoare, noi suntem cei care devenim mai puternici și mai rezilienți“ (Steve Maraboli).  Prin modul în care gândim și prin modul în care trăim. 

Cum arată o lume mai bună? La nivel global, fără îndoială, răspunsul este:  O bună educație!

Dacă vrei să contribui la o lume mai bună, sper că te-am convins, aceasta începe în interiorul tău.